آشنایی با وردپرس

آشنایی با وردپرس

اگر بخواهیم به زبان ساده به معرفی وردپرس بپردازیم، وردپرس عبارت است از یک سیستم مدیریت محتوای سایت ساز که با استفاده از آن قادر خواهید بود تا به راه اندازی انواع گوناگونی از وبسایت و وبلاگ بپردازید. با اطمینان بر اساس تجربیات شخصی و نمونه های مشاهده شده به جرأت می توانم این اطمینان را به شما بدهم به دلیل انعطاف بالایی که سیستم مدیریت محتوای وردپرس دارد با استفاده از آن قادر خواهید بود تا اقدام به راه اندازی هر نوع وبسایت با وردپرس کنید.

تاریخچه سیستم مدیریت محتوای وردپرس

مت مولنوگ پایه‌گذار وردپرس است که در 27 مِی سال 2003 آن را به صورت رسمی عرضه کرد، نرم‌افزار کدبازی که در ابتدا به طور گسترده از سوی وبلاگ نویسان برای نوشتن وبلاگ مورد استفاده قرار می گرفت اما حالا با گذشت چند سال از انتشار آن و بروزرسانی های مختلفی که در آن ایجاد شده و از طرفی همان انعطاف پذیری که در بالا به آن اشاره شد قادر خواهید بود تا علاوه بر وبلاگ با استفاده از افزونه ها و طراحی های اختصاصی در پوسته های وردپرس هر نوع وبسایتی را با آن راه اندازی کنید.

طراحی سایت در نجف آباد

چرا از وردپرس استفاده کنیم

چون شما با استفاده از این سیستم می‌توانید بدون کد نویسی و هیچ تخصص خاصی سایت خود را راه‌اندازی کنید. همین‌طور این امکان را دارید که کار با این سیستم را در زمان بسیار کوتاهی یاد بگیرید، چرا که استفاده از این سیستم بسیار راحت می‌باشد. همچنین با استفاده از وردپرس دیگر نیازی به استخدام یک فرد برای پشتیبانی سایتتان ندارید و خود به‌تنهایی می‌توانید سایتتان را مدیریت کنید (در صورت نیاز می‌توانید از دوره‌های آموزشی میهن وردپرس که در این راستا جمع‌آوری‌ شده است استفاده کنید).

درصورتی‌که بخواهید برنامه‌نویسی سایت و طراحی وب را آموزش ببینید نیازمند صرف هزینه و زمان بسیار زیادی هستید. بنابراین با استفاده از سیستم‌­های مدیریت محتوا شما قادر خواهید بود سایت‌های داینامیک (پویا) را با صرف کم‌ترین هزینه و پایین‌ترین زمان راه‌اندازی کنید.

اما چرا وردپرس؟ وردپرس بهترین و پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوای جهان است و البته از همه مهم‌­تر رایگان بودن وردپرس است. سایت‌های بزرگی همچون فیسبوک و CNN از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می‌کنند.

دلیل محبوبیت وردپرس چیست

وردپرس بخاطر دلایلی همچون رایگان بودن، طراحی بسیار راحت و آسان با آن، جعبه ابزار قدرتمند، انعطاف‌پذیری بالا، بروزرسانی دائمی، نیاز نداشتن به کد نویسی بسیار محبوب و پرطرفدار است به‌طوری که بیش از 60 میلیون وب‌سایت با وردپرس طراحی شده‌اند.

با وردپرس چه سایت‌هایی را می‌شود راه‌اندازی کرد؟

با کمک وردپرس می‌توان انواع سایت‌های مختلف را راه‌اندازی کرد که در زیر به مواردی از آن اشاره می‌کنیم.

  1. ساخت وب‌سایت شخصی با وردپرس
  2. ساخت فروشگاه آنلاین یا مجازی با وردپرس
  3. ساخت سایت آموزشی با وردپرس
  4. ساخت وبلاگ شخصی با وردپرس
  5. ساخت وب‌سایت‌های کاریابی با وردپرس
  6. ساخت وب‌سایت‌هایی برای معرفی کسب‌وکار
  7. ساخت سایت سفارش پروژه با وردپرس
  8. ساخت سایت نمونه کار و رزومه با وردپرس
  9. ساخت سایت پادکست با وردپرس
  10. ساخت و راه‌اندازی سایت خبری با وردپرس
  11. ساخت و راه‌اندازی سایت شرکتی با وردپرس
  12. ساخت سایت فیلم آنلاین و موسیقی با وردپرس
  13. ساخت سایت انجمن با وردپرس

متن باز بودن وردپرس

در واقع به دلیل همین متن باز بودن وردپرس سیستم مدیریت محتوایی است که قابلیت انعطاف‌پذیری خیلی زیادی دارد، به این معنی که شما با کمک این سیستم مدیریت محتوا قادر هستید هر نوع سایتی را از قبیل: سایت شرکتی، فروشگاهی، خبری، آموزشی، کاریابی و … بسازید. شما اگر تا حدود با برنامه‌نویسی و کد نویسی آشنایی داشته باشید به‌راحتی قادر هستید که هر نوعی شخصی‌سازی را بر روی وردپرس انجام دهید که یکی از دلایل محبوبیت زیاد وردپرس بین طراحان سایت همین قابلیت است که باعث می‌شود که کاربر سایت خود را به شکل دلخواه خود طراحی کنند و امکانات و ویژگی‌هایی را به آن اضافه کنند.

از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خوب وردپرس میتوانیم به موارد زیر به صورت خلاصه اشاره کنیم:

امنیت بالا، سئوی قوی، رسپانسیو یا همان واکنش گرا بودن سایت (واکنش گرا بودن سایت یعنی سایت شما در صفحه‌نمایش‌های مختلف و در ابعاد مختلف به‌درستی نمایش داده می‌شود و کاملاً با همه‌ی گوشی‌های هوشمند، تب‌لت، کامپیوتر و … سازگار می‌باشد)، سازگار بودن با زبان فارسی، به‌روزرسانی‌های پی‌درپی برای رفع باگ‌ها و مشکلات امنیتی، قابلیت بک‌آپ گیری (گرفتن نسخه پشتیبان از سایت) و انتخاب کردن قالب دلخواه با توجه به حجم بسیار زیاد قالب‌ها اشاره کرد.

متن باز یا Open Source بودن یک نرم‌افزار به این معنی است که هر فردی این امکان را دارد که این نرم‌افزارها را بعد از بررسی ویرایش کند و تغییراتی را روش به وجود بیاورد و توسعه بدهد! طراح این نوع برنامه‌های متن باز کد منبع برنامه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهدند و درنتیجه اگر برنامه باگ و یا مشکل خاصی داشته باشد این اشکالات سریع‌تر پیدا و برطرف می‌شوند.

امنیت وردپرس

زمانی که به فکر طراحی سایت و اجرای آن برای کسب‌وکارمان هستیم مهم‌ترین اصل امنیت سایت است، که به آن اهمیت زیادی می‌دهیم. از این‌رو هرگاه به دنبال یک سیستم مدیریت محتوای خاص می‌گردیم که سایت خود را با آن طراحی و اجرا کنیم؛ سیستمی را انتخاب می‌کنیم که بتوان با آن امنیت سایت خود را بالا برد. متاسفانه بسیار از طراحان و توسعه‌دهندگان سایت بر این باورند که وردپرس سیستمی امن نیست که البته این یک باور غلط است. هنگامی‌که می‌خواهید امنیت وردپرس را بررسی کنید باید یک پایه‌ی محکم را بنا کنید؛ تا در برابر نگاه‌های انتقادی آن را تحت نظر بگیرید.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها