سئو چیست؟

سئو چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت بهینه سازی وبسایت یا همان سئو موجب می شود یک سایت توسط موتورهای جستجو نظیر گوگل، یعنی در صفحه سرچ آن ها به افرادی که کلمات مربوط به آن وبسایت ها را جستجو می کنند، در جایگاه بالاتری نمایش داده شود و آن افراد جذب وبسایت ها شوند.

سئو یا SEO همان چیزی است که باعث میشود در زمان جستجو واژه “خرید موبایل” در گوگل، از میان چند هزار سایت فروشنده این محصول، سایت دیجی کالا یا mobole.ir در نتایج اول قرار گرفته باشند.

این همان چیزی است که تعیین میکند وقتی شما عبارت ها و کلمات مختلف را در موتورهای جستجویی مثل گوگل سرچ میکنید، کدام سایت در نتیجه اول باشد، کدام یکی روی دومین رتبه دیده شده و اصلا کدام وب سایت در صفحه 10 قرار بگیرد!

سئو مخفف چیست؟

کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند.

هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبه‌ی بهتری را به مقاله‌ها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.

انواع تکنیک‌های سئو و توصیه‌های لازم!

بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیک‌های سئو را در سه گروه مختلف دسته‌بندی کرده‌اند. این گروه‌ها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.

سئوی کلاه سفید:

منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می‌شوند رتبۀ سایت به‌طور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند.

فرایند سئوی کلاه سفید که بهترین و مناسب‌ترین روش سئو است، یک شبه انجام نمی‌شود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و به این راحتی جایگاه شما را به دیگران نمی‌دهد.

راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این روش بر پایه اخلاق و صداقت و درستی است به آن سئوی اخلاقی هم می‌گویند.

سئوی کلاه سیاه:

در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو، سوءاستفاده از ضعف‌ها و دور زدن قوانین آن است.

این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه می‌دهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتم‌های جدید است و دیر یا زود می‌تواند دست شما را بخواند.

پس شاید چند روزی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید.

 

سئوی کلاه خاکستری:

سئوی کلاه خاکستری به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که قانونی و درست نیست اما طوری اجرا می‌شوند که گوگل متوجه نشود. به بیان دیگر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است اما نسبت به آن خطر کمتری دارد.

مثلاً گاهی سئوکارها تعداد زیادی صفحۀ جعلی در شبکه‌های اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و …) ایجاد می‌کنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک می‌دهند. خب گوگل فعلاً نمی‌تواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین می‌توانید فیدبک خوبی از آن‌ها بگیرید. اما بعید هم نیست که تا چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!

توصیه من این است که تا وقتی در زمینۀ سئو حرفه‌ای نشده‌اید و با ساختار گوگل و طرز کار الگوریتم‌های آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون گاهی یک اشتباه کوچک می‌تواند سایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آسیب بزند.

عوامل منفی تاثیرگذار بر سئو چیست؟

فعالیت های خاصی وجود دارند که می توانند به بهبود سئو شما کمک کنند اما عواملی نیز وجود دارد که تاثیر منفی بر روی بهینه سازی برای موتورهای جستجو دارند. در این قسمت، ما چند عامل سئو منفی را بررسی می کنیم:

  • محتوای ضعیف یا بدون اطلاعات کافی؛ بعضی از شرکت ها تلاش می کنند تا از روش های ساده برای تولید محتوا استفاده کنند و محتوای ضعیفی را در وبسایت خودشان قرار میدهند. اما، محتوایی که اطلاعات کمی داشته باشد معمولا تاثیر منفی بر روی سئو شما ایجاد می کند. این محتوا برای بازدید کنندگان وبسایت شما مفید نیست در نتیجه گوگل و دیگر موتورهای جستجو سایت شما را به خاطر محتوای ضعیف جریمه می کنند.
  • محتوایی که بیش از حد کلمه کلیدی در آن نوشته شده باشد؛ یکی دیگر از موضوعاتی که میتواند به صورت منفی بر روی رتبه بندی موتور جستجو تاثیر داشته باشد استفاده زیاد از کلمات کلیدی است. این موضوع زمانی رخ میدهد که شما مقدار زیادی از کلمات کلیدی را بدون دلیل در محتوای خودتان استفاده کنید. مثلا، ممکن است در یک پست وبلاگ بیست مرتبه از کلمه کلیدی استفاده کنید اما پست شما ارزش یا مفهومی نداشته باشد. این متن فقط پر شده از کلمات کلیدی. موتور های جستجو، این رفتار را جریمه می کنند زیرا واقعا ارزشی برای بازدید کنندگان ندارد.
  • لینک به محتوای اسپم؛ در بخش قبلی، ما در رابطه با بک لینک از منابع با کیفیت و تاثیر مثبت آن بر روی اعتبار وبسایت شما صحبت کردیم که باعث می شود رتبه بندی شما در موتور جستجو بهبود پیدا کند. اما در صورتی که شما از وبلاگ های اسپم، تالارهای گفتمان و یا منابع کم اعتبار دیگری لینک داشته باشید، ممکن است بر روی رتبه بندی SERP شما تاثیر منفی داشته باشد.

این ها تنها چند مورد محدود هستند که بر روی سئو شما تاثیر منفی دارد. بهترین روش برای اجتناب از جریمه شدن به خاطر این حالت از رفتار، استفاده از بهترین روش های سئو و تمرکز بر روی تولید محتوای با کیفیت می باشد. بهینه سازی موتور جستجو نیاز به زمان دارد تا بتواند باعث تولید ترافیک ارگانیک در سایت شما شود. حال شاید بگویید که این پروسه زمان بر است و در نهایت سودرسانی سئو چیست؟

درست است که سئو سایت یک پروسه زمان بر است؛ اما، استفاده از بهترین روش ها و تلاش برای ایجاد کردن محتوای با کیفیت و مفید، قطعا در انتها سود زیادی را برای شما ایجاد می کند. به این صورت که وقتی یک سایت، رنک یک در نتایج جستجو را بعد از مدت زمان زیادی به دست می آورد، به همین راحتی ها شاهد افت رنک نخواهد بود و اگر به درستی از تکنیک های سئو استفاده کند، ممکن است برای سال ها در جایگاه های برتر نتایج جستجو باقی بماند.

 

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال یا technical seo همانطور که از اسم آن هم پیداست، بیشتر مربوط به نکات تکنیکی سایت است. آشنایی با این بخش گاها باعث ترس خیلی از وبمستران و سئوکارهای تازه کار میشود در حالی که واقعا چیز ترسناکی در آن نیست. سئو تکنیکال بیشتر روی نکات تخصصی سایت تمرکز دارد.

سئو داخلی چیست؟

 

منظور از سئوی داخلی، بهینه‌سازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و می‌خوانند، موضوع آن را درک می‌کنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران می‌شناسند.

سئوی خارجی سایت چیست؟

سئوی خارجی مکمل سئوی داخلی سایت است. منظور از سئوی خارجی اقداماتی است که در بیرون از سایتمان (در صفحات دیگر دامنه، سایت‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی) انجام می‌دهیم تا جایگاهمان را در نتایج گوگل بهتر کنیم و رنک بهتری بگیریم.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها