هاست و دامنه چیست؟

هاست و دامنه چیست؟

اولین گام در راه‌اندازی یک وب‌سایت این است که ابتدا یک دامنه (Domain) و یک هاست (Host) را تهیه کنید؛ برای خرید این دو می‌توانید به یک «شرکت ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ» مراجعه کنید و درخواست خود را برای خرید دومین یا هاست به آن شرکت ارائه دهید. پس از اینکه دامین و هاست خود را از یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ خریدید، در پنل کاربری که آن شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید به تنظیمات دومین و هاست خود دسترسی داشته باشید؛ کدهای سایت را در آن بارگذاری کنید، یک دیتابیس ایجاد کنید و تمامی امور مربوط به یک مدیریت یک وب‌سایت را در آن پنل انجام دهید.

دامنه سایت domain چیست؟

دامنه در واقع همان آدرس سایت ما در فضای اینترنت یا بخشی از URL سایت است که کاربران با تایپ کردن آن در نوار آدرسِ مرورگر خودشان به سایت ما دسترسی پیدا می‌کنند. به‌عبارت دیگر، اگر سایتمان را یک مکان فیزیکی مانند یک فروشگاه فرض کنیم، دامنه همان آدرس فروشگاه ما می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانیم به‌راحتی به مکان مورد نظر دسترسی پیدا کنیم.

هاست Host چیست؟

همان‌طور که حافظه کامپیوتر شخصی شما به درایوهای C, D, E, F تقسیم‌بندی شده است، هر سرور هم به تعدادی هاست تقسیم‌بندی می‌شود. در واقع، هاست زیرمجموعه‌ای از یک سرور کلی است که از یک سری منابع – که سرور به آن اختصاص داده – استفاده می‌کند. پس، «هاست» یا «فضای میزبانی» سرویسی است که این امکان را به ما می‌دهد تا اطلاعات وب‌سایت خود مانند تمام متون، فیلم، عکس، صداها و… را در فضای اینترنت روی آن قرار داده و اطلاعات خود را روی سرور ذخیره کنیم. در واقع، وقتی شما یک هاست از یک سرور کلی را خریداری می‌کنید، مانند آن است که یک درایو از یک کامپیوتر را خریداری کرده‌اید؛ در نتیجه شما از منابع آن سرور به‌طور همزمان با تعدادی از افراد دیگر استفاده می‌کنید.

فرق هاست با دامنه چیست؟

 

ایجاد و راه اندازی سایت، شاید در نگاه اول کار ساده ای باشد اما پیچیدگی های بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید یک سایت فروشگاهی و یا تبلیغاتی و… راه اندازی کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید. زمانی که می خواهید یک سایت ایجاد کنید باید سه فاکتور اصلی و مهم را در نظر بگیرید.

  • هاست (Host)
  • دامنه (Domain)
  • سیستم مدیریت محتوا

تفاوت هاست و دامنه، می تواند نشان دهنده کاربرد و کارایی هر یک از این موارد باشد. وقتی درمورد فرق این دو فاکتور اطلاعات لازم را داشته باشید می توانید بهترین آن ها را برای ایجاد و طراحی یک سایت در نظر بگیرید. وجود هاست و دامنه از مهم ترین مواردی است که باید برای راه اندازی یک سایت حرفه ای در نظر داشته باشید.

کاربرد هاست و دامنه چیست؟

  • کاربرد هاست چیست؟

سرویس هاست یا میزبانی وب، عبارت است از فضایی در یک سرور که به صورت اختصاصی یا اشتراکی به وب‌سایت شما تعلق می‌گیرد. شما برای مدت زمان استفاده از این فضا و خدماتی که شرکت هاستینگ در اختیارتان قرار می‌دهد؛ هزینه‌ای را می‌پردازید. بسته به این که این سرورها و سخت‌افزارهایی مثل هارد در سرویس میزبانی وب چیست و تا چه حد به روز است؛ و این که خدماتی مثل پشتیبانی و بهینه‌سازی به شما ارائه‌ می‌شود یا خیر هزینه هاست می‌تواند متفاوت باشد.

  • کاربرد نام دامنه چیست؟

تمام سایت‌ها یک آدرس IP دارند که از تعدادی عدد بی‌ربط تشکیل شده‌ است. ذخیره‌سازی این سری اعداد بی‌ربط برای نرم‌افزارها و کامپیوترها خیلی ساده‌ است. اما اگر شما از آن درصد نخبه‌هایی که مغز ریاضی قدرتمندی دارند نباشید؛ به خاطر سپردن آدرسی که ترکیبی از یکی دو کلمه‌ی معنادار است بسیار ساده‌تر خواهد بود. مثلاً اگر به جای «خیابان لاله، برج آرمیتاژ، فروشگاه آریو» قرار باشد مختصات جغرافیایی آن را به خاطر بسپرید به احتمال زیاد، مورد دوم را فراموش خواهید کرد. به خاطر سپردن نام دامنه و دسترسی به وب‌سایت با استفاده از آن هم بسیار ساده‌تر از دسترسی با آدرس IP است.

تفاوت هاست و دامنه

برای بیان تفاوت هاست و دامنه می توان گفت که زمانی که کاربران اقدام به مشاهده یک سایت می کنند، این کار توسط وارد کردن نام دامنه یا همان آدرس سایت در مرورگر انجام میشود. بنابراین زمانی که کاربران نام دامنه در مرورگر مورد نظر خود وارد می کنند و سپس تایید می کنند؛ یک اتفاق ساده می افتد. بدین گونه که این نام به آدرس ip سرور، همان قسمتی که تمام اطلاعات سایت بر روی آن قرار دارد، ترجمه میشود. سپس server فایل های سایت را برای کاربر ارسال می کند و تا او بتواند سایت مورد نظر را بر روی اینترنت ببیند. پس می توان گفت که دامنه، نام سایت می باشد که به جای ip آدرس عددی کاربرد دارد. از آن جهت هست فضایی است که بر روی یک سرور برای ذخیره سازی صفحات وب، پایگاه داده و محتوا مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت که نام دامنه اولین و بهترین راه برای دسترسی افراد به وبسایت می باشد.

تفاوت هاست و دامین، در این است که دامنه نوعی آدرس است که به بازدید کننده اجازه می‌دهد وبسایت شما را به راحتی سرچ کند؛ در حالی که هاست مکانی است که فایل‌های وب سایت در آن ذخیره می‌شود. بنابراین برای داشتن یک وب سایت کارآمد، به هر دو هم به دامنه و هم به هاست نیاز دارید.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها