وب سایت استاتیک چیست

وب سایت استاتیک چیست

وب سایت استاتیک ( static web site ) چیست ؟

کلمه استاتیک به معنای غیر متجرک و ثابت می باشد و در مفهوم وب به آندسته از سایت هایی گفته می شود که اسکریپت آنها بسادگی قابل تغییر توسط مدیر وب سایت نبوده و نیازمند دانش وب ( html , php, asp ) می باشد و از همین رو تغییر در آنها با سختی و یا بعضا هرگز انجام نمی گیرد تا جای خود را به نسخه بعدی آن وب سایت بدهد. به همین جهت وب سایت های استاتیک را باید نسل گذشته و قدیمی وب دانست.

وب سایت استاتیک به چه سایت‌هایی گفته می‌شود؟

وب سایت استاتیک یا ایستا از نخستین وبسایت هایی هستند که در شبکه جهانی اینترنت راه اندازی شده بودند. وب سایت‌های استاتیک را از این جهت استاتیک می‌گویند که در قیاس با وب سایت دینامیک بسیار کمتر مورد ویرایش قرار می‌گیرند و ویرایش آنها تنها توسط برنامه نویس های حرفه‌ای انجام می‌پذیرد.

به عبارتی وب سایت‌هایی هستند که در طول سال تنها چند بار مورد ویرایش قرار می‌گیرند و افراد غیر متخصص امکان ویرایش چنین سایت‌هایی را ندارند. این وب سایت‌ها معمولاً از چندین سند html و css تشکیل شده‌اند و ساختار ثابتی دارند.

وب سایت‌های استاتیک جزو اولین وب سایت‌هایی بودند که به وسیلهٔ طراحان سایت راه اندازی شدند. برای طراحی کردن این نوع سایت، اطلاعات و تمامی محتواهایی که باید در صفحات سایت نمایش داده شوند در ابتدا جمع آوری می‌شوند و با استفاده از آنها کار طراحی وب سایت استاتیک را شروع می‌کنند. البته موردی که درمورد این نوع سایت وجود دارد این است که ایجاد تغییرات و ویرایش صفحات سایت حتماً باید توسط یک طراح حرفه‌ای انجام شود.

معمولاً شرکت‌هایی که دوست دارند در بستر اینترنت فعالیت داشته باشند و تغییرات یا ویرایش محتواهای موجود در صفحات سایتشان در هر ماه محدود است از وب سایت استاتیک استفاده می‌کنند. طراحی وب سایت استاتیک و بهینه سازی کردن آن هم از نظر هزینه در زمان طراحی کم‌تر و هم از نظر فنی راحتتر است. اما برای اینکه کوچکترین تغییراتی در سایت اعمال کنید باید حتماً از طراح سایت خود کمک بگیرید. این موضوع باعث می‌شود هزینه‌های اضافه‌ای برای داشتن سایتتان پرداخت کنید. بنابراین نمی‌توان گفت که این نوع سایت مقرون به صرفه است.

ویژگی های کلی سایت استاتیک :

 

— معمولا چند صفحه بیشتر ندارند ( صفحه اصلی ، تماس با ما ، درباره ما ) و یا ممکن است حتی یک صفحه باشند

— اطلاعات داخل صفحات آن همیشه ثابت است و به سختی تغییر می کند

— بخش های داینامیک همچون بخش اخبار و مقالات ندارد

— اکثرا سیستم مدیریت محتوا هم ندارند ، چون عملا محتوای خاصی ندارند که کنترل شود

— هزینه طراحی آنها بسیار پایین و حتی گاها رایگان است

کاربرد سایت های استاتیک چیست ؟

اگر بخواهیم سایت های استاتیک را از نظر کاربرد بررسی کنیم ، باید گفت وب سایت های استاتیک کابرد کمی نسبت به سایر سایت هایی دارند که در بستر اینترنت در حال فعالیت هستند . تمامی وب سایت های بزرگ به شکل داینامیک طراحی و برنامه نویسی می شوند و عملا راه اندازی وب سایت های بزرگ حتی وب سایت های شرکتی و … که خدمات زیادی هم ارائه نمی کنند به شکل استاتیک ممکن نیست .

در حالت کلی وب سایت های استاتیک وب سایتی هایی هستند که برای کسب و کار خاصی منبع درآمد نیستند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند . برای مثال یک صفحه ساده طراحی می شود و در داخل آن لوگو شرکت ، مختصری از شرح و شماره های تماس قرار داده می شود تا کاربران با مراجعه به آدرس سایت از اطلاعات اولیه استفاده کنند .

مزایا و معایب سایت استاتیک چیست ؟

دو ویژگی مهم در طراحی وب سایت ها به شکل استاتیک ، سرعت و امنیت است . به ین دلیل که وب سایت های استاتیک فقط از HTML و CSS تشکیل می شوند در نتیجه حجم پروژه ما بسیار کم و سرعت بارگذاری وب سایت هم بسیار بالاتر است . ضمن اینکه چون سیستم مدیریت محتوا و کدهای سمت سرور وجود ندارند و پردازشی هم صورت نخواهد گرفت ، از این جهت دست نفوذگرها هم بسیار بسته تر است . همچنین درصورت ایجاد هرگونه اشکال در سایت ، بازگردانی نسخه پشتیبان بسیار راحت تر است و تنها چند دقیقه زمان خواهد برد .

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها