طراحی سایت با mvc

MVC چیست ؟

MVC که مخفف عبارت Model-View-Controller است در حقیقت یک الگوی معماری است که یک اپلیکشن یا وب سایت را به سه قسمت اصلی تقسیم می کند :

1- Model (مدل)

مدل ها عناصری از اپلیکیشن هستند که وظیفه اجرا و بکارگیری منطق (Logic) آن برنامه را به عهده دارند.در اکثر مواقع مدل ها عناصر کیفی را بازخوانی و در Data Base ذخیره می کنند. برای مثال یک عنصر “product” که میتواند مربوط به محصولات یه وب سایت فروشگاهی باشد ، وظیفه اش این است که داده های بخصوصی را از دیتابیس بازیابی و فراخوانی کند ، عملیات مشخصی روی آن انجام دهد و سپس اطلاعات جدید در Table مربوط به “product” در SQL سرور بازنویسی نماید.این کاری است که Model انجام می گیرید.لازم به ذکر است که بخش Model هیچ اطلاعاتی درمورد “بخش ظاهری” سایت یا اپلیکیشن را شامل نمی شود

2- View (ظاهر)

ظاهر یا View اجزایی از اپلیکیشن هستند که وظیفه آنها نمایش بخش ظاهری (UI) به کاربران است.به معنای دیگر هرچیزی که در صفحه نمایش به کاربر نمایش داده شود مربوط به بخش View است.به صورت معمول این بخش یعنی ظاهر اپلیکشن یا وب سایت بوسیله داده هایی که از Model گرفته شده ساخته و پرداخته می شوند که مثلا منجر به نمایش متن ، لیست ها ، چک باکس ها و .. به بیینده ها در صفحه نمایش می شود

3- Controller (کنترل کننده)

کنترل کننده ها وظیفه رسیدگی به کاربران و عملیاتی که کاربران انجام می دهند و برقراری ارتباط بین  Modelو View را به عهده دارند.در MVC ، اجزاء View صرفا اطلاعات را “نمایش” می دهند اما رسیدگی به اعمالی که کاربران در وب سایت یا اپلیکش انجام می دهند ، مانند تیک زدن یک گزینه یا کلیک روی یک دکمه به عهده Controller ها است.

در حقیقت فریموورک ASP.NET MVC جایگزینی بسیار سبک و آزمون پذیر برای الگوی ASP.NET Web Forms جهت طراحی اپلیکیشن های تحت وب محسوب می شود.

مزایای استفاده از mvc :

با تقسیم یک برنامه به سه قسمت مدل، نمایشگر و کنترلگر، مدیریت برنامه یا پروژه آسانتر میشود.

از viewstate و فرم های سروری استفاده نمی کند . به همین خاطر برای برنامه نویسانی که تسلط کامل بر رفتار برنامه را می خواهند عالی است.

از الگوی کنترلگر جلو استفاده میکند که درخواست های برنامه را توسط یک کنترلگر پردازش میکند. این مسئله باعث میشود تا بتوانیم برنامه هایی را طراحی کنیم که از زیر ساخت های غنی مسیریابی پشتیبانی میکند.

پشتیبانی بهتری از طراحی و توسعه آزمون محور دارد.

برای برنامه های پشتیبانی شده توسط تیم های بزرگ برنامه نویسان که کنترل بسیار بر رفتار برنامه را می خواهند، بهتر کار میکنند.

نتیجه گیری گلی :

بنابراین الگوی طراحی MVC یقینا ابزار بسیار عالی برای طراحی وب سایت و دیگر اپلیکیشن های تحت وب محسوب می شود.پروژه هایی که با کمک MVC طراحی و اجرا می شوند هزینه های جانبی کمتر و زمان کمتری را نیاز خواهند داشت.

اعمال تغییرات کوچک در وب سایت هایی که به به روشی غیر از MVC طراحی می شوند بسیار سخت و زمان بر است ، اما تغییر رنگ ها ، تغییر فوت ، انجام تغییرات در Layout وب سایت و همچنین اعمال تغییراتی به منظور پشتیبانی بهتر وب سایت از موبایل و تبلت در سایت های طراحی شده با MVC بدلیل جدا بودن Model از View به سادگی و بدون نیاز به تغییرات در کل پروژه قابل انجام است.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها