انواع روش های طراحی سایت

امروزه روش های طراحی سایت مختلفی وجود دارد. همانطور که می‌دانید وب‌سایت‌ها مجموعه‌ای از صفحات مرتبط باهم هستند که شامل انواع متن‌ها، تصاویر‌، صوت و البته، یک صفحه‌ی اصلی می‌شوند. هر وب‌سایت دارای یک آدرس URL مجزاست و در یک یا چند سرور، میزبانی می‌شود. ممکن است شما نیز تصمیم به طراحی یک وب‌سایت برای کسب‌و‌کار یا شرکت خود داشته باشید. زمانی‌که از تصمیم به انجام این کار بگیرید باید مشخص کنید که به چه روشی می‌خواهید سایت شما طراحی شود؟

انواع روش های طراحی سایت

همان‌طور که می دانید تعداد شرکت‌های طراحی سایت در کشور ما بسیار زیاد است و هر شرکت راه و روش مختص خود را دارد. گاهی با مراجعه به این شرکت‌ها با تنوع قیمت زیادی روبه‌رو می‌شوید و شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که علت این تفاوت‌ها چیست. یکی از دلایل این تفاوت قیمت‌ها، می‌تواند روشهای طراحی سایت متفاوت آن‌ها باشد. انتخاب روش طراحی سایت مناسب به نوع کسب‌و‌کار ما بستگی دارد. برخی از وب‌سایت‌ها صرفا بهمنظور اطلاع‌رسانی هستند و کاربر نیازی به عضویت و ارتباط با آن‌ها ندارد. در مقابل برخی دیگر بیشتر برای تعامل با کاربران طراحی شده‌اند و اعضای سایت نقش مهمی در آن ایفا می‌کنند. از طرف دیگر وب‌سایت‌ها در نحوه‌ی مدیریت محتوای خود نیز متفاوت‌اند. ممکن است یک سایت محتوای ثابتی داشته باشد یا اینکه محتوای آن به‌صورت پویا باشد و به‌طور دائم به‌روزرسانی شود. به همین خاطر روش طراحی سایت شما باید براساس اهداف و استراتژی‌های وب‌سایتتان مشخص شود. سایت‌ها را می‌توان به یکی از سه روش استاتیک، داینامیک و فلش طراحی کرد. در ادامه به بررسی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی سایت استاتیک(ثابت)

یکی از روشهای طراحی سایت، طراحی استاتیک است. یک سایت استاتیک، تعداد صفحات مشخصی دارد و معمولا این صفحات هیچ گونه تعاملی با کاربران ندارند و واکنشی به فعالیت‌های بازدیدکنندگان، نشان نمی‌دهند. وب سایت‌های استاتیک معمولا برای معرفی شرکت، شخصیت و یا فعالیتی خاص کاربرد دارند. این نوع از وب‌سایتها، فقط یک حالت اصطلاحا show دارد. وبسایتهای استاتیک به‌راحتی قابل تغییر نیستند و معمولا اطلاعات محتوایی ثابتی دارند. صفحات ثابت با استفاده از کدهای HTML و CSS نوشته می‌شوند و این‌کار را می‌توان حتی در یک صفحه‌ی Notepad ویندوز نیز، انجام داد. سایت‌های استاتیک هیچ‌گونه برنامه‌نویسی سمت سرور و پایگاه داده‌ای ندارند. از این نوع سایت بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شود که سایت ما حداکثر سه صفحه داشته باشد. از آن‌جا که که تغییرات صفحات معمولا باید توسط وبمستر و به‌صورت دستی انجام شود، بنابراین، در سایت‌های بزرگ و تعداد صفحات زیاد، این‌کار چندان راحت نیست. چنانچه در وب سایت، نیاز به ارسال نظر یا ثبت نام کاربران باشد، قطعا این نوع وب‌سایت کاربردی نخواهد بود. طراحی سایت به روش استاتیک نسبت به روش داینامیک، سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود؛ چرا که، می‌توان کدهای HTML یک صفحه را برای مابقی صفحات کپی کرد و تغییرات مدنظر را در آن‌ها اعمال کرد. محتوای این نوع وب‌سایت می‌تواند متن، تصویر، ویدیو و… باشد.

طراحی سایت داینامیک‌(‌پویا‌)

یکی دیگر از روشهای طراحی سایت، طراحی داینامیک است که بعد از روی کار آمدن سیستم مدیریت محتوا (CMS)  این روش نیز به وجود آمد. سایت‌های داینامیک، براساس نیاز مشتری طراحی می‌شوند و برخلاف سایت‌های استاتیک به‌راحتی توسط مدیر سایت تغییرپذیر هستند. مدیران این نوع سایتها بدون نیاز به داشتن دانش فنی، از طریق پنل مدیریت محتوا، به‌طور مداوم اطلاعات و محتوای سایت را تغییر می‌دهند. این امر باعث شده که محبوبیت سایت‌های داینامیک روز‌به‌روز بیشتر شود. لازم به ذکر است که طراحی این نوع وب‌‌سایت نیاز به دانش بالایی دارد و شرکت‌های طراحی سایت حرفه‌ای، در بهبود این روش طراحی و ایجاد وب سایتهای کاربر محور، با یکدیگر در رقابت هستند. سایت‌های پویا، علاوه‌بر برنامه‌نویسی سمت کاربر، یک قسمت برنامه نویسی سمت سرور و پایگاه داده نیز دارند. در برنامه نویسی سمت سرور معمولا از PHP، ASP یا جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. این نوع سایت تعاملی است و کاربر می‌تواند در بخش‌های مختلف سایت عملیاتی انجام دهد. ذخیره‌ی اطلاعات و پردازش عملیات در این نوع سایت، در سمت سرور انجام شده و نتایج در قالب یک سری صفحات HTML به کاربر نمایش داده می‌شود.

انواع روش های طراحی سایت

طراحی سایت های داینامیک به روش کد نویسی

طراحی سایت داینامیک با کدنویسی که بیشتر برای طراحی سایت اختصاصی به کار برده می شود، توسط برنامه نویسان حرفه ای انجام می پذیرد. برنامه نویس تمامی کدهای برنامه را به صورت دقیق و طبق خواسته ی مشتری، می نویسد. در این نوع وب سایت یک پنل مدیریتی که مختص به آن است طراحی شده تا صاحب سایت به راحتی بتواند مطالب آن را بروز رسانی کند. زبان های برنامه نویسی که برای این روش از طراحی سایت استفاده می شود شامل CSS ،HTML ،PHP ،ASP.NET است.

  • PHP

    زبان برنامه نویسی PHP  که یک زبان عمومی برای طراحی سایت محسوب می شود کاملا اپن سورس است. php برای طراحی بانک های اطلاعاتی و فایل های نگهداری اطلاعات کاربران استفاده می شود. به این معنا که به کارگیری PHP تاثیر مستقیمی روی ظاهر سایت ندارد و با ان نمی توانید آن را تغییر دهید. به اصطلاح برنامه نویسان از پی اچ پی در Backend یا پشت صحنه ی طراحی ساختار یک سایت استفاده می کنند.

  • HTML

    زبان برنامه نویسی HTML بنیاد و پایه صفحات وب است و هر آنچه که کاربر در سایت و در قسمت کاربری مشاهده می کند با html نوشته شده است. قالب کلی صفحات سایت با این زبان نوشته می شود.

  • CSS

    طراحی وب دو مرحله دارد، اول طراحی قالب کلی که با HTML انجام می شود و دومین مرحله ایجاد جذابیت های ظاهری صفحات که با زبان CSS ایجاد می گردد.

  • ASP.NET

    با این زبان می توانید یک وب سایت داینامیک را به صورت کامل طراحی نمایید. ASP نیز مانند PHP زبان برنامه نویسی سمت سرور است و کدهای اصلی آن به کاربر نشان داده نمی شود. به همین علت از امنیت خوبی برخوردار است. فایل ASP کاملا مشابه یک فایل HTML است و محتوای آن می تواند شامل کدهای اسکریپت، Text ،Html ،XML باشد.

انواع روش های طراحی سایت

  • طراحی سایت های داینامیک با CMS

    CMS یا سیستم مدیریت محتوا برنامه هایی است که برای استفاده از آن نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی نیست و توسط این نرم افزارها میتوان یک وب سایت را ایجاد کرده، آن را مدیریت نمود و محتوای آن را تغییر داد یا بروزرسانی کرد. از سیستم های مدیریت محتوایی که در بازار وجود دارد میتوان به وردپرس، جوملا و … اشاره نمود. از cms میتوان برای طراحی سایت های کوچک و متوسط استفاده کرد اما برای سایت های بزرگ با بیش از 500 صفحه ممکن است کارایی مطلوب را نداشته باشد. سیستم های مدیریت محتوا خود به دو دسته اختصاصی و قالب آماده تقسیم می شوند.

  • طراحی سایت پویا با قالب اختصاصی

    در طراحی قالب اختصاصی برای اینکه به تمامی نیاز کاربران پاسخ داده شود و به طور همه جانبه نیازهای مشتریان را پوشش دهد از کدهای برنامه نویسی بیشتری نسبت به قالب آماده استفاده شده و امکان ایجاد تغییرات در آن زیاد است.

  • طراحی سایت با قالب آماده

    در اینگونه از طراحی سایت، قالب ها برای انواع سایت ها از پیش طراحی شده است و مشتری طبق نیاز خود آنها را خریداری می کند. امکان تغییر در این قالب کمتر از قالب های اختصاصی است.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها