اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی وب سایت کاربردهای زیادی دارد. تایپوگرافی (Typography) نوعی هنر و مجموعه تکنیک هایی است که جهت خوانا و زیباتر شدن نوشته ها و متن های وب سایت های اینترنتی بکار می رود. تایپوگرافی به ما کمک می کند که سایت هایی زیبا و جذاب داشته باشیم که کاربران هنگام بازدید از وب سایت و خواندن متن ها و نوشته ها، تشویق به ادامه خواندن آنها شوند و مطالب کاملا خوانا و زیبا بنظر بیایند.

خوشبختانه امروزه ابزارها، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای متعددی (مانند: Google Fonts، Font Awesome،Adobe Typeface، Apple Typeface و…) در اختیار طراحان سایت قرار گرفته که موجب شده قواعد تایپوگرافی هر چه بهتر در سایت های اینترنتی پیاده سازی شده و جذابیت بصری آنها برای کاربران بیشتر شود.

هر وب سایت باید هدف و احساس تجارت را به بازدیدکنندگان خود و در یک دنیای دیجیتال منتقل کند، ساده‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از تایپوگرافی است. تایپوگرافی کاملا اختصاصی است و می‌تواند به عنوان یک برند تجاری محسوب شود.

تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی یکپارچگی را در سرتاسر وب سایت حفظ کرده و زیبایی حرفه‌ای تری به آن می‌بخشد. به همین ترتیب، می‌تواند به جذابیت محتوای شما کمک کند و هم بر خوانایی سایت شما تأثیر بگذارد، که همگی اینها تاثیر بسیار مثبتی بر تجربه کاربری افراد می‌گذارد.

وب سایت‌ها به گونه‌ای طراحی و توسعه یافته‌اند که مصرف‌کنندگان بتوانند اطلاعات مورد نیاز در مورد شرکت و محصولات یا خدمات آن را بدست آورند. اگر بخواهیم تایپوگرافی را به ساده‌ترین راه تعریف کنیم می‌توانیم بگوییم که تایپوگرافی طراحی خلاقانه متن در صفحات وب را برای بازدیدکنندگان توصیف می‌کند.

در این مورد هیچ‌گونه شکی وجود ندارد که تایپوگرافی و قلم‌های انتخابی ما تأثیر بسزایی در جنبه‌های مختلف وب سایت ما از جمله خوانایی، خلق و خوی، طول مقاله درک شده، تجربه کاربر و بسیاری موارد دیگر دارد.

این مورد کاملاً ضروری است که طراحان اصول مختلف تایپوگرافی را که باعث ایجاد یک طراحی دلپذیر می‌شود، بدانند و درک کنند تا به درستی دید و روح وب سایتی را که طراحی می‌کنند به تصویر بکشند. تایپوگرافی به نوعی قلب طراحی‌های گرافیکی به‌حساب می‌آید. هرچه تایپوگرافی شما با کیفیت‌تر باشد، عملیات طراحی سایت شما نیز به خوبی و جذاب تر پیش خواهد رفت.

تایپوگرافی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم تایپوگرافی در واقع مربوط به ظاهر نوشته ها است. چه آن نوشته در وب سایت باشد و چه در روزنامه، مجله، کتاب و … در واقع کاربرد هنر تایپوگرافی امروزه بسیار گسترده است ولی یکی از مهمترین کاربردهای این هنر در طراحی سایت ها می باشد. تکنیک های تایپوگرافی شامل موارد زیادی می شوند از جمله:

  • تایپ فیس (typefaces)
  • سریف و سانزسریف (serif and sans serif)
  • فاصله ها
  • جهت ها
  • کنتراست (تضاد)
  • رنگ ها

تایپوگرافی و اهمیت آن در طراحی سایت چیست؟

آیا تا به حال برایتان سوال پیش آمده که اصلا تایپوگرافی چه اهمیتی در طراحی سایت دارد و اصلا چرا اینقدر برای طراحی کردن سایت‌های متفرقه امری حیاتی به حساب می‌آید؟

در اصل، تایپوگرافی هنر تنظیم حروف و متن است به گونه‌ای که نسخه را خوانا، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب می‌کند. تایپوگرافی شامل سبک، شکل و ساختار قلم است که هدف آن ایجاد برخی احساسات و انتقال پیام‌های خاص است. به طور خلاصه، تایپوگرافی همان چیزی است که متن را زنده می‌کند و به آن چاشنی جذابیت را می‌بخشد.

قبل از عصر دیجیتال، تایپوگرافی یک کار تخصصی بود که با کتاب‌ها و مجلات و در نهایت کارهای عمومی مرتبط بود. اولین نمونه تایپوگرافی را می‌توان در کتاب مقدس گوتنبرگ مشاهده کرد، که انقلابی در چاپ تایپوگرافی در غرب آغاز کرد.
واقعیت جالب: سبک نوع استفاده شده در کتاب مقدس گوتنبرگ اکنون با نام Textura شناخته می‌شود.

با تولد اینترنت، انفجاری خلاقانه در هنر تایپوگرافی بوجود آمد به گونه‌ای که طراحان دیگر انواع مختلفی از فونت‌های تایپوگرافی را در دسترس داشتند که همین عوامل باعث می‌شود تایپوگرافی از نظر بصری متنوع‌تر از هر زمان دیگری باشد.

چرا تایپوگرافی در طراحی سایت مهم است؟

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت به این منظوره که شما مولفه و جزئی فراتر از زیبایی سایت در اختیار دارید. این جمله بدین معناست که تایپوگرافی جزئی بسیار حیاتی برای ارتباط برقرار کردن با رابط کاربری است.

تایپوگرافی خوب یک سلسله مراتب بصری قوی ایجاد می‌کند، تعادل گرافیکی وب سایت را فراهم می‌کند و لحن کلی محصول را تعیین می‌کند. تایپوگرافی باید کاربران شما را راهنمایی و آگاه سازد، قابلیت خوانایی و دسترسی را بهینه کرده و از یک تجربه کاربری عالی اطمینان حاصل کند.

آشنایی با مزایای تایپوگرافی در طراحی سایت

حال که فهمیدیم تایپوگرافی چیست و چرا اینقدر مهم است. سپس می‌خواهیم به سراغ مزایای آن برویم و ببینیم این مولفه چه مزایای برای سایت ما دارد:

تایپوگرافی باعث ایجاد شناخت برند می‌شود

نه تنها تایپوگرافی خوب باعث افزایش شخصیت وب سایت می‌شود، بلکه کاربران شما به طور زیرکانه شروع به مرتبط ساختن حروف چاپی موجود در سایت با نام تجاری شما می‌کنند.

تایپوگرافی منحصر به فرد و ثابت به شما کمک می‌کند تا یک هدف و تجارت قوی را دنبال کنید، اعتماد کاربران را به سایت جلب کنید و همچنین به پیشبرد نام تجاری خود کمک کنید.

تایپوگرافی بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد

تایپوگرافی تأثیر عمیقی در نحوه هضم و ادراک کاربران از اطلاعات منتقل شده توسط متن دارد. هرچه تایپوگرافی شما عمیق‌تر و چشم نوازتر باشد کاربر به راحتی می‌تواند با متن ارتباط برقرار کند.

تایپوگرافی توجه خوانندگان را به خود جلب می‌کند

تایپوگرافی خوب و زیبا باعث می‌شود که کاربر از سایت شما بیشتر خوشش بیاید و به جای پنج دقیقه نیم ساعت در سایت شما باقی بماند که همین عامل موجب رشد سایت شما می‌شود. مهم است که وب سایت شما از نظر بصری تحریک‌کننده و به یادماندنی باشد و تایپوگرافی نقش بسزایی در این روند دارد.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها