گواهی SSL چیست

گواهی SSL چیست

گواهی SSL مخفف Secure Sockets Layer یک پروتکل امنیت اینترنتی مبتنی بر رمزگذاری است. اولین بار این گواهینامه توسط Netscape در سال 1995 به منظور اطمینان از حفظ حریم خصوصی، احراز هویت و یکپارچگی داده‌­ها در ارتباطات اینترنتی ایجاد شد. گواهی لایه اتصال امن (SSL) باعث رمز‌گذاری اطلاعات میان سرویس‌­دهنده و سرویس­‌گیرنده می­‌شود و SSL از هرگونه اطلاعات حساسی که بین دو سیستم در حال تبادل است، حفاظت می­‌کند و این گواهینامه از هک کردن و تغییر هرگونه اطلاعات منتقل شده شامل هر چیز حساس یا شخصی مانند جزئیات کارت اعتباری، ورود به سیستم حساب، سایر اطلاعات مالی، نام و آدرس باشد، جلوگیری می­‌کند.

وب­‌سایتی که SSL را پیاده­‌سازی می­‌کند به جای “HTTP” در URL خود “HTTPS” دارد. HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) هنگام ایمن‌­سازی وب­‌سایت توسط گواهی SSL در URL قابل رویت است. جزئیات گواهی از جمله مرجع صدور و نام شرکت صاحب وب‌­سایت را می­‌توانیم با کلیک بر روی نماد قفل در نوار مرورگر مشاهده کرد.

گواهی SSL شامل چه اطلاعاتی می­‌باشند؟

  • نام دامنه‌­ای که گواهی برای آن صادر شده است.
  • برای کدام شخص، سازمان یا دستگاه صادر شده است.
  • کدام سازمان گواهینامه آن را صادر کرده است.
  • تاریخ صدور گواهینامه
  • تاریخ انقضا گواهی و …
  • کلید عمومی

یکی از مهمترین اطلاعات گواهی SSL کلید عمومی وب­‌سایت(Public Key) است که این کلید عمومی رمزگذاری را ممکن می‌­کند. دستگاه کاربر کلید عمومی را مشاهده می­‌کند و از آن برای ایجاد کلیدهای رمزگذاری امن با وب سرور استفاده می­‌کند. در همین حال وب سرور همچنین دارای یک کلید خصوصی (private key) است که به صورت مخفی نگهداری می‌­شود. کلید خصوصی داده­‌های رمزگذاری شده با کلید عمومی را رمزگشایی می‌­کند و اطلاعات بدون هیچ مشکلی به مقصد می‌­رسد.

گواهی SSL چیست

انواع گواهینامه­‌های SSL کدامند؟

چندین نوع مختلف از گواهینامه­‌های SSL وجود دارد که عبارتند از :

Domain Validated (DV): این نوع SSL­ها گواهی‌­هایی هستند که تنها بر اساس ثبت دامنه است. هیچگونه بررسی بر روی ثبت بودن سازمان و یا شرکت مالک وب­‌سایت انجام نمی­‌شود و برای وب­‌سایت­های عمومی استفاده می­‌شوند.

Organization Validated (OV): در این نوع گواهینامه سازمان‌­ها به وسیله­‌ی شرکت ارائه دهنده گواهینامه بررسی می‌­شوند تا تایید گردد که سازمان­‌های متقاضی کاملا ثبت شده و رسمی می‌­باشند.

Extended Validation (EV): شرایط صدور این نوع گواهی­‌ها به وسیله استاندارد مشخصی تعیین شده‌­اند و مراحل احراز هویت بسیار سخت گیرانه‌­ای دارد. در کنار فراهم نمودن اعتماد و اطمینان، گواهی‌­های EV یک نوار سبز رنگ نیز در مرورگر بازدیدکننده­‌ها فعال می‌­کند و نام رسمی مطابق با روزنامه رسمی شما کنار قفل قابل نمایش خواهد بود.

SSL Wildcard: این امکان را فراهم می‌­کنند تا بتوانید به همراه دامنه اصلی خود تمامی دامنه­‌های فرعی آن دامنه را نیز تحت پوشش گواهی SSL خود قرار دهید. به عنوان مثال، یک گواهی wildcard می­‌تواند شامل www.nexfon.ir ،shop.nexfon.ir باشد، در حالی که یک گواهی تک دامنه فقط می­‌تواند مورد اول را پوشش دهد.

Multi-Domain SSL Certificates (MDC): از این گواهینامه می­‌توانیم برای دامنه­‌هایی که بر روی یک IP ست شده‌­اند تا 100 دامنه مختلف، استفاده کرد.

Cases for Multi-Domain SSL Certificates(UCC): از این گواهینامه می­‌توانیم برای دامنه­‌هایی که بر روی یک IP ست شده‌اند تا 100 دامنه مختلف، استفاده کرد و مانند EV یک نوار سبز رنگ نیز در مرورگر بازدیدکننده‌ها فعال می­‌کند.

گواهی SSL چیست

گواهی SSL چیست

مزایای SSL

امروزه وجود SSL برای هر وب‌سایت و وبلاگ و به‌خصوص وب‌سایت‌های شرکتی از حالت گزینه درآمده و به یک ضرورت تبدیل شده است؛ چرا که مزایای غیرقابل انکاری دارد که اهمیت آن‌ها بر کسی پوشیده نیست، از جمله:

1. SSL از اطلاعات محافظت می‌کند

کار اصلی گواهی SSL حفاظت از اطلاعاتی است که در ارتباط بین کاربر با سرور رد و بدل می‌شود. با نصب SSL هر بیت از داده‌ها رمزگذاری خواهد شد؛ به زبان ساده، اطلاعات قفل می‌شوند و کلید بازگشایی این قفل فقط در اختیار دریافت کننده مورد نظر قرار دارد.
SSL علاوه بر محافظت از اطلاعات حساسی مانند رمزهای عبور و اطلاعات کارت‌های بانکی، در مقابله با لشکر هکرها و خرابکاران اینترنتی نیز به شما کمک می‌کند. ازآنجایی‌که داده‌ها توسط SSL به یک فرمت غیرقابل خواندن تبدیل می‌شوند، مهارت‌های هکرها در برابر فناوری رمزگذاری بی‌همتای SSL به یک شمشیر بی لبه می‌ماند.

2. SSL هویت شما را تأیید می‌کند

دومین وظیفه اصلی گواهی SSL، تأیید اعتبار وب‌سایت است. تردیدی وجود ندارد که حجم تقلب و کلاه‌برداری در اینترنت به‌طور روزافزونی در حال افزایش است و بسیاری از مردم چه از نظر مالی و چه در ابعاد دیگر، با استفاده کردن از وب‌سایت‌های تقلبی متحمل خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده و می‌شوند.
هنگامی‌که می‌خواهید گواهی SSL نصب کنید باید وارد یک فرآیند اعتبارسنجی شوید که طی آن، بسته به نوع گواهینامه، هویت شما و سازمان متبوعتان سنجیده می‌شود. پس از تأیید اعتبار، وب‌سایت شما گواهینامه‌ای دریافت می‌کند که کاربر با توجه به آن می‌تواند مطمئن باشد که با همان کسی در تعامل است که باید باشد.
البته توجه داشته باشید که همان‌طور که ذکر شد، هویت سنجی بسته به نوع گواهینامه‌ای که به دنبال دریافت آن هستید متفاوت خواهد بود؛ به‌عنوان مثال، برخی از صادرکنندگان گواهینامه‌های SSL، از جمله وب‌سایت‌های رایگانی مانند Let’s Encrypt زیاد در این رابطه مته به خشخاش نمی‌گذارند. لذا به ‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار معتبر پیشنهاد می‌شود که از گواهینامه‌های معتبرتری استفاده کنید که هویت شما را نیز تأیید می‌کنند.

3. SSL پیش‌نیاز اصلی دریافت نماد اعتماد دوستاره است

یکی از روش‌های شناخته‌شده برای تأیید اعتبار صاحبان کسب‌وکارها و محل کارشان داشتن نماد اعتماد است. در واقع، امروزه اگر وب‌سایت کسب‌وکار شما نماد اعتماد نداشته باشد هیچ‌کس به آن اعتماد نخواهد کرد. در حال حاضر، نماد اعتماد در دو سطح یک ستاره و دوستاره اعطا می‌شود که تفاوت عمده این دو در ضرورت وجود یک گواهی SSL معتبر یک‌ساله برای دریافت نماد دوستاره است. دقت داشته باشید که با گواهی‌های رایگان نمی‌توانید نماد دوستاره دریافت کنید.

4. SSL باعث تقویت حس اعتماد مشتری می‌شود

امروزه مشتریانی که حتی اندکی از دنیای وب و مخاطرات آن آگاهند ابداً به وب‌سایت‌هایی که گواهی SSL ندارند اعتماد نمی‌کنند؛ چرا که علاوه بر مشکلات مرتبط با سرقت و افشای اطلاعات شخصی و بانکی که پتانسیل روی دادن آن‌ها برای این‌گونه وب‌سایت‌ها وجود دارد، نداشتن گواهی SSL به نوعی به معنای بی‌مبالاتی صاحب وب‌سایت و کسب‌وکار مربوطه نیز خواهد بود. طبیعتاً با توجه به رقابتی که امروزه در دنیای کسب‌وکار موج می‌زند، کسی از فروشنده‌ای که برای امنیت کسب‌وکار و مشتریان خود اهمیتی قائل نیست خرید نخواهد کرد.

5. SSL باعث بهبود رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود

آیا SSL برای سئو نیز مفید است؟ پاسخ به این سؤال مثبت است. علیرغم اینکه هدف از SSL ایمن‌سازی تبادل اطلاعات بین بازدیدکننده و وب‌سایت است، اما وجود گواهی SSL به‌عنوان یک امتیاز در مبحث سئو نیز محسوب می‌شود. بر طبق نتایج بررسی‌های تجربی انجام‌گرفته، یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در الگوریتم رتبه‌بندی گوگل، وجود SSL است.
علاوه بر این، گوگل نیز رسماً اعلام کرده است که اگر دو وب‌سایت از همه نظر با هم برابر باشند، اما یکی از آن‌ها گواهی SSL داشته باشد، احتمالاً در نتایج جستجو برای آن نسبت به دیگری اولویت قائل خواهد شد. در نتیجه، فعال‌سازی SSL در وب‌سایت و برای تمامی محتواهای داخل و خارج از آن به نفع سئوی سایت خواهد بود.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها