آب و هوای نجف آباد

نجف آباد استان اصفهان واقع شده است و به علت واقع شدن در ارتفاعات زاگرس دارای آب و هوایی نیمه کوهستانی می‌باشد. این شهرستان از دو بخش جنوبی و شمالی تشکیل شده و با مساحتی بالغ بر ۳۳۳۰ کیلومتر مربع، به عنوان یکی از بزرگترین شهرستان‌های استان اصفهان شناخته می‌شود.
نجف آباد به دلیل واقع شدن در مسیر جاده ابریشم، از دیرباز به عنوان یک مرکز تجاری و صنعتی مهم در استان اصفهان شناخته شده است. در قدیم، این شهر به نام «نجفه» شناخته می‌شد و احتمالاً به خاطر وجود حرم حضرت علی در نجف عراق، به این نام شناخته شد.

در فصل بهار و تابستان هوا در شهرستان نسبتاً خشک و گرم است و در پاییز و زمستان هوا سرد و خشک است. باید توجه داشت که شهرستان نجف آباد دارای تنوع آب و هوایی است و در برخی نقاط این شهرستان هوای مرطوب و در برخی نقاط هوای خشکتری وجود دارد. مثلاً نواحی کمربندی نجف آباد به دلیل واقع شدن در دامنه‌های زاگرس دارای آب و هوایی کوهستانی و سرد می‌باشند، در حالی که نواحی شمالی و جنوبی شهرستان به دلیل نزدیکی به کویر دارای آب و هوایی گرم و خشکتر هستند. در مورد میزان بارش، شهرستان نجف آباد در سال دارای بارش متوسطی است و میزان بارش بیشتر در فصول بهار و زمستان و کمتر در فصول تابستان و پاییز است. متوسط درجه حرارت در شهرستان در فصل بهار و تابستان حدود 25-30 درجه سانتی‌گراد و در فصل پاییز و زمستان حدود 10-15 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

با توجه به این که شهرستان نجف آباد در منطقه نیمه خشک واقع شده است، آب و هوای این منطقه به شدت متأثر از شرایط آب و هوایی کویری و آسیب‌های اقلیمی است. در زمستان ها هوای شهرستان نجف آباد بسیار سرد است و دمای هوا معمولاً به صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد. همچنین بارندگی در این منطقه بسیار کم است و بیشتر در بهار و پاییز رخ می‌دهد.

به دلیل دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب، شهرستان نجف آباد دارای باغاتی غنی از جمله باغات مرکبات، بادام، گردو، انگور و آلو می‌باشد. همچنین، در شهرستان نجف آباد گیاهان و گیاهچه‌هایی نظیر گل‌های بومی و گل‌های زینتی نیز رشد می‌کنند. از جمله گل‌های بومی شهرستان می‌توان به زعفران، مرزه، چای ترش، شیرین بیان و … اشاره کرد.

در فصول گرم سال، آب و هوای نجف آباد به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. در برخی مناطق نزدیک شهرستان نجف آباد نیز مکان‌هایی برای پیاده‌روی در طبیعت و صعود به قله‌های کوهستانی وجود دارد.

در فصل بهار، هوای نجف آباد داغ و خشک است. این فصل معمولاً از ماه مارس آغاز شده و تا ماه ژوئن ادامه دارد. در این فصل دمای هوا معمولاً بین ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است. در فصل تابستان، هوای نجف آباد بسیار داغ و خشک است و دمای هوا معمولاً به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در فصل پاییز هوای شهرستان نجف آباد ملایم است و دمای هوا معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

از لحاظ آب و هوایی، شهرستان نجف آباد در تابستان‌ها با مشکلات خشکسالی و کم آبی مواجه است. در حالی که در فصل زمستان نیز، برخی از مناطق شهرستان با برف و یخبندان مواجه می‌شوند و به دلیل سرمای شدید، برخی از جاده‌ها بسته می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که آب و هوای شهرستان نجف آباد نیمه خشک و سرد است و در فصل بهار و پاییز، شرایط آب و هوایی بهتری دارد. با این حال، شهرستان نجف آباد به دلیل واقع شدن در منطقه کویری، با مشکلات آب و هوایی و کمبود آب مواجه است. از این رو، استفاده از روش‌های جدید و پایدار برای بهبود کمیت و کیفیت آب در این شهرستان بسیار مهم است.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها