ارتباط طراحی سایت و بهینه سازی (SEO) چیست

ارتباط طراحی سایت و بهینه سازی (SEO) چیست

سئو چیست؟

سئو مخفف Search engine optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. سئو به معنای بهینه سازی و مهندسی محتوای صفحات وب بر اساس فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جست و جو از جمله گوگل است و هر سایتی این استاندارها رو بهتر پیاده سازی کند، در نتایج گوگل رتبه بالاتری خواهد داشت. قطعا هر سایتی رتبه بالاتری در نتایج جست و جو داشته باشد، ترافیک ارگانیک بیشتری نیز دریافت خواهد کرد. کسب و کارهای آنلاین در تلاشند تا با دیده شدن در موتورهای جستجو، بازدیدکنندگان بالقوه خود را به مشتری تبدیل کرده و در نهایت فروش محصولات و خدمات خود را بالا ببرند و سئو در این راه میتواند به کارفرمایان کمک کند. هدف سئو این است که سایت شما را به ازای کلمات کلیدی ارزشمند به رتبه های برتر گوگل و سایر موتور جستجو برساند و از این طریق به افزایش فروش شما کمک کند.

ارتباط میان طراحی سایت و سئو

اگر وبسایت شما در موتور جستجوی گوگل مشاهده نشود، طراحی وب سایت بدون اشکال، معنای خاصی نمی‌یابد. در اینجاست که بحث سئو (SEO) نمود می­یابد. این امر موجب می‌شود نمایش سایت شما در SERPها افزایش یابد، و لذا ترافیک بیشتری در آن مشاهده شود، و به شما این فرصت را می‌دهد تا با طراحی زیبای سایت خود و کیفیت محتوایی مناسب، به کاربران احساس خوشایندی بدهید.
زمانی که این نکات با یکدیگر ترکیب شوند، طراحی سایت و سئو از جمله شاخص‌های اعتبار و حرفه‌ای بودن سایت تلقی می‌شود.

حال سوالی که پیش می آید این است که چه مواردی در طراحی سایت وجود دارند که می توانند روی سئو وب سایت شما در گوگل تاثیر داشته باشند؟ در ادامه، پنج مورد که طراحی سایت را به سئو مرتبط می کنند، بررسی خواهند شد.

موبایل فرندلی بودن وب سایت (Mobile-friendliness)

در حال حاضر، هر کسی که سطحی ترین دانشی در زمینه سئو و طراحی سایت داشته باشد، باید از اهمیت موبایل فرندلی بودن یا ریسپانسیو بودن سایت برای دستگاه های موبایل آگاهی داشته باشد.

در واقع باید گفت، اگر تا امروز بحث موبایل فرندلی وب سایت خود را پشت گوش انداخته اید، باید بدانید که همین حالا هم چند سال از رقبای خود عقب افتاده اید! گوگل در سال 2015 موبایل فرندلی بودن را به عنوان یکی از فاکتور های رنک دهی خود در نظر گرفت. این یعنی حدود 5 سال پیش!

پس از آن، در سال 2017 گوگل الگوریتم mobile first index را معرفی کرد که هدف آن ایندکس شدن سریع تر ورژن موبایلی سایت ها بوده است.

همه این موارد نشان دهنده این هستند که وضعیت نسخه موبایلی سایت شما برای گوگل چقدر مهم است. با این وجود، هنوز هم سایت های بسیار زیادی وجود دارند که اهمیت ریسپانسیو بودن را نادیده گرفته اند.

در چند سال اخیر، تعداد افرادی که روی کامپیوترهای دسکتاپ سرچ می کنند کاهش پیدا کرده است. این یعنی بیش از نیمی از ترافیک سایت شما از روی دستگاه های موبایل می آید. حال بدون داشتن طراحی سایت موبایل فرندلی، شما ممکن است بیش از نیمی از ترافیک سایت خود را از دست دهید و این یعنی فاجعه!

اگر سایت شما به دلیل داشتن ظاهر نامناسب روی دستگاه های موبایل یا تبلت بانس ریت بالایی داشته باشد، سیگنال های منفی به گوگل ارسال خواهد شد و رنک شما در گوگل قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

 

ارتباط طراحی سایت و بهینه سازی (SEO) چیست

 

طراحی خوانا و مناسب برای محتوای سایت

اگر درگیر سئو سایت خود هستید و روی آن کار می کنید، قطعا می دانید که بهینه سازی محتوا بخش زمان بر کار شما خواهد بود.

در این میان، افراد زیادی ممکن است از تاثیر بسیار زیاد طراحی سایت روی محتوای سایت و نحوه نمایش آن بی خبر باشند. اگر طراحی سایت شما مناسب نباشد، ممکن است کاربر نتواند محتوایی که برای خواندنش به سایت آمده را پیدا کند.

صفحاتی که بلاک های متن در آن ها در جاهای نامناسب قرار گرفته اند و لینک های بسیار زیاد و بی هدف دارند می توانند هر کاربری که با کمک سئو به سایت آورده اید را دفع کنند. به این ترتیب، در رابطه بین طراحی سایت و سئو، محتوا به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.

اگر طراحی سایت به گونه ای باشد که کاربر نتواند اطلاعاتی که می خواهد را به دست آورد، هیچ کدام از اهداف شما محقق نخواهند شد.

حتما شما تجربه مشاهده سایتی را دارید که خواندن متن در آن به دلیل طراحی ضعیف سخت باشد. شاید رنگ فونت متن روشن و روی پس زمینه سفید بوده و یا رنگی تیره برای متن روی پس زمینه مشکی انتخاب شده باشد. امّا مشکل همیشه رنگ فونت نیست. گاهی اوقات اندازه فونت و یا حتی نوع فونت می تواند منجر به این شود که خوانایی متن کاهش یابد.

همانطور که سایت هایی که موبایل فرندلی نیستند کاربر را فراری می دهند، پایین بودن خوانایی محتوا به دلیل طراحی ضعیف نیز کاربران را دفع می کند.

طراحی سایت باید به گونه ای انجام شود که خواندن متن برای کاربران به ساده ترین حالت ممکن انجام شود. فضای خالی مناسب، فاصله بین خطوط و المان هایی مانند تصاویر همگی می توانند روی میزان توجه کاربران به سایت شما تاثیر داشته باشند.

سرعت سایت

آیا میدانید دلیل پایین بودن سرعت سایت شما چیست؟

اگر نمی دانید دلیل پایین بودن سرعت چیست، می توانید طراحی سایت خود را به عنوان یک عامل محتمل برای پایین بودن سرعت سایت در نظر بگیرید. در زمینه رابطه بین طراحی سایت و سئو، سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در نظر گرفته شود. در واقع می توان گفت سرعت سایت یکی از اصلی ترین جنبه های سئو فنی محسوب می شود. امروزه بسیاری از سایت ها با مشکل پایین بودن سرعت سایت مواجه هستند.

اگر سایت شما رنک خوبی ندارد، یکی از دلایل آن می تواند این باشد که سرعت لود سایت پایین است و کاربران کم حوصله هم سایت شما را می بندند. با بسته سایت، بانس ریت شما بالا می رود و همین باعث می شود که رتبه شما تحت تاثیر قرار بگیرد.

هیچ وقت فراموش نکنید که سرعت سایت یکی از فاکتورهای رنک دهی در گوگل محسوب می شود، به همین دلیل ضروری است که شما در جهت بهینه سازی سایز تصاویر، حذف پلاگین های غیر ضروری، فعال کردن کش مرورگر و غیره اقدام کنید.

حال ممکن است تصور شما این باشد که زمان لود سایت شما مناسب است ولی این را در نظر نگرفته اید که کاربران حاضرند چقدر صبر کنند. در حالت ایده آل، سایت شما باید در عرض 2 ثانیه لود شود.

وقتی که لود سایت شما بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، بیش از نیمی از کاربران سایت شما را ترک خواهند کرد. اهمیت سرعت سایت در دستگاه های موبایل بیشتر است. زیرا کاربران موبایلی صبر کمتری دارند و سایت را زودتر ترک می کنند.

در زمینه طراحی سایت و سئو، سرعت علاوه بر این که برای کاربران مهم است، برای گوگل نیز اهمیت بالایی دارد. سرعت سایت شما روی توانایی گوگل برای کرال کردن سایت شما تاثیر خواهد داشت.

اگر سرعت نامناسب باعث شود که گوگل صفحات کمتری از سایت شما را کرال کند، در نتیجه آن صفحات کمتری از سایت شما ایندکس خواهد شد.

تعریف سایت مپ

در زمینه کرال کردن وب سایت توسط گوگل، طراحی سایت به روش های مختلفی می تواند کمک کننده باشد. اگر می خواهید موتورهای جستجو هوشمندانه تر سایت شما را بررسی و کرال کنند، باید استفاده از سایت مپ را در دستور کار خود قرار دهید.

سایت مپ شما راهنمایی از تمام صفحات سایت و محتوای آن را در اختیار موتور جستجو قرار می دهد. به همین دلیل، سایت مپ به شما این فرصت را می دهد که به موتور جستجو بگویید که کدام صفحات برای شما اهمیت بیشتری دارند.

فرقی نمی کند که سایت شما بزرگ و قدیمی باشد یا تازه تاسیس. داشتن سایت مپ برای شما امری ضروری خواهد بود. علاوه بر بحث کمک به موتورهای جستجو، سایت مپ ها به کاربران نیز کمک می کنند که راحت تر در سایت حرکت کنند و صفحات مدنظر خود را پیدا کنند.

همچنین، سایت مپ ها حاوی متادیتا های مفیدی هستند که به صفحات شما کمک می کنند در گوگل رنک بهتری

بگیرید.

ارتباط طراحی سایت و بهینه سازی (SEO) چیست

کسب اعتماد کاربر با طراحی سایت و سئو

بر خلاف سایر فاکتورهای سئو، شما نمی توانید دقیق اندازه بگیرید که کاربران چقدر به وب سایت شما اعتماد می کنند. با این وجود، کسب اعتماد کاربر بخش عمده ای از فرآیند رنک گرفتن محسوب می شود.

باید این نکته را در نظر بگیرید که بیشتر افراد بسیار سریع در مورد چیزهای مختلف تشکیل عقیده می دهند و پس از آن نیز تغییر نظر آن ها کار دشواری خواهد بود.

در طول سالهایی که از عمر دنیای وب گذشته است، همه ما به دیدن سایت های بی نقص با تجربه کاربری فوق العاده عادت کرده ایم. به همین دلیل، زمانی که ما یک سایت را باز می کنیم به صورت طبیعی عادت داریم که چنین تجربه کاربری را داشته باشیم.

چیزی که ما کاربران اینترنتی می خواهیم سایتی تمیز است که کار کردن با آن ساده است و سریعا اطلاعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار می دهد. سایتی که چنین ویژگی هایی داشته باشد در ذهن ما قابل اعتماد تر نمود پیدا می کند.

اگر سایت شما ظاهری قدیمی داشته باشد و یا اینکه کار کردن با آن سخت باشد، کاربر نه تنها به شما و برند شما اعتماد نمی کند، بلکه سایت را می بندد و دیگر به آن باز نمی گردد.

ممکن است شما محصول یا خدماتی را داشته باشید که کاربر دقیقا به آن نیاز دارد، امّا چون کاربر نتوانسته به شما اعتماد کند، سایت شما را ترک کرده و خرید نمی کند.

یک سایت بد با طراحی ضعیف این دید را به کاربر القا می کند که شما به اندازه کافی برای ارائه خدمات مناسب تلاش نمی کنید.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها