اهمیت استفاده از فونت مناسب در طراحی سایت

اهمیت استفاده از فونت مناسب در طراحی سایت

اشخاص و کسب و کارهای زیادی برای ارتقا فروش خود اقدام به طراحی ساخت کرده اند. در مقالات قبل درباره هارمونی رنگ در طراحی سایت، اشتباهات رایج در طراحی سایت و … صحبت کرده ایم. در ادامه قصد داریم در این مقاله درباره اهمیت فونت در طراحی سایت ها صحبت کنیم.

از جمله موارد مهمی که می تواند باعث جذب کاربر و مشتری در سایت شما شود استفاده از فونت های مناسب می باشد. فونت ها معمولا با توجه به طراحی و سلیقه صاحب سایت در نظر گرفته می شود. در نظر داشته باشید فونت محتوای سایت شما در جذب مخاطب و ماندگاری کاربر در سایت شما دخیل می باشد.

چرا انتخاب فونت در طراحی سایت حائز اهمیت است

گاهی اوقات شاید از خود سوال کنید که چرا باید حتی در انتخاب فونت دقت بالایی را به خرج دهیم. انتخاب فونت در واقع ارتباط بین کاربر و شمتری با برند و لوگوی شما را برقرار می کند. خوانا بودن محتوا باعث میشود تا کاربر مطالعه راحت تر و بهتری را داشته باشد. این نکته را در نظر بگیرید اگر فقط طراحی سایت و شمای کلی سایت برایتان اهمیت دارد باید گفت که سایت به سختی رتبه خواهد گرفت. چراکه خزنده های گوگل با استفاده از محتوا هم به سایت شما رتبه خواهد داد.

در ادامه به چند نکته که به بهبود خوانایی و درک متن کمک می کند اشاره خواهیم کرد.

تعداد فونت هایی که در متن استفاده می کنید را به حداقل برسانید!

اگر بیش از سه نوع فونت مختلف در سایت تان به کار بگیرید نه تنها تجربه کاربری تان بهبود نمی یابد بلکه چیزی که عایدتان می شود یک سایت با ظاهر به هم ریخته و البته غیر حرفه ای است. به خاطر داشته باشید که استفاده از فونت های مختلف با اندازه و سبک های متفاوت طرح تان را به هم می ریزد. برای اینکه از بروز چنین شرایطی پیشگیری کنید باید تعداد فونت های به کار رفته را به حداقل برسانید. معمولاً یک عدد فونت کفایت می کند و دو عدد زیاد است. بعد از اینکه تعداد فونت ها را انتخاب کردید در کل سایتتان به آن پایبند باشید.

سعی کنید از فونت های استاندارد استفاده نمایید!

سرویس های تعبیه فونت مثل گوگل یا Typekit فونت های جذابی دارند که باعث می شوند طرح هایتان ظاهر جذاب، جدید و غیر قابل پیش بینی به خود بگیرند. استفاده از این سرویس ها هم ساده است

طول خطوط را محدود کنید!

داشتن کاراکترهای مناسب در هر خط یکی از موارد کلیدی برای خوانایی متن های شماست. اگر می خواهید خوانندگان تان تجربه خوبی از محتوایتان داشته باشند و متن را به راحتی بخوانند به ازای هر خط فقط از 60 کاراکتر استفاده کنید.

استفاده از تعداد کاراکترهای درست در هر خط می تواند خوانایی و در نهایت تجربه کاربری را بهبود ببخشد. اگر خطوط شما بیش از حد کوتاه باشد چشم باید مرتب عقب و جلو کند و همین امر باعث از بین رفتن ریتم خواندن می شود. اگر خطوط شما بیش از حد طولانی باشد چشم خواننده دیگر نمی تواند بر روی متن تمرکز کند.

تایپ فیسی را انتخاب کنید که در اندازه های مختلف کارکرد خوبی دارد!

این روزها کاربران از طریق دستگاه های مختلفی که اندازه صفحه نمایش شان متفاوت است وبگردی می کنند. بیشتر رابط های کاربری نیازمند عناصر متنی با اندازه های مختلف هستند.

از فونت هایی استفاده کنید که حروف در آنها قابل تشخیص و تمییز است!

بیشتر تایپ فیس‌ها باعث می شوند حروف شبیه به هم به راحتی خوانده نشوند. به همین خاطر وقتی می خواهید نوع فونت را برای طرح هایتان انتخاب کنید اطمینان حاصل نمایید که آنها را در بافت های متنی مختلف بررسی می کنید و تجربه کاربری را می سنجید. این فونت ها نباید مانع از خوانایی متن شوند.

فضای بین خطوط را به حداقل نرسانید!

در تایپوگرافی یک واژه خاص برای فضای بین دو خط از متن داریم که به آن leading یا ارتفاع خط می گوییم. با افزایش ارتفاع خط فضای سفید عمودی بین خطوط افزایش پیدا می کند و خوانایی متن هم بهتر می شود.

به عنوان یک قانون کلی بهتر است ارتفاع خطوط را 30 درصد بیشتر از ارتفاع کاراکترها نگه دارید تا خوانایی متن بهتر شود. استفاده درست از فضای سفید بین پاراگراف ها می تواند درک متن را برای کاربر تا 20 درصد افزایش دهد. مهارت استفاده درست از فضای سفید باعث می شود کاربر محتوا را راحت تر درک کند.

از متن های چشمک زن استفاده نکنید!

محتوایی که مرتب حرکت می کند یا چشمک می زند می تواند باعث ایجاد تشنج در برخی از افراد شود. اینکار نه تنها حس غش به افراد می دهد بلکه برای کاربران عادی هم آزاردهنده است و حواسشان را پرت می کند.

 

تایپوگرافی یکی از مسائل مهمی است که به هنگام طراحی وب باید به آن توجه داشته باشید. انتخاب درست تایپوگرافی می تواند حس تازگی و تمیز بودن را به سایت هایتان بدهد. اگر در انتخاب فونت هایتان دقت نکنید باعث می شوید کاربر توجهش به موارد غیر ضروری جلب شده و حواسش پرت شود.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها