طراحی سایت با php

Php یکی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب و قدیمی است که برای طراحی و ساخت نرم افزارهای مبتنی بر وب و راه اندازی وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی سایت با php در میان توسعه دهندگان وب از محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا یادگیری و اجرای این زبان چندان دشوار نیست و می‌توان از آن برای ساخت انواع مختلف سایت‌های ایستا و پویا استفاده کرد. البته برای طراحی و توسعه وب سایت گزینه‌های مختلفی همچون طراحی سایت با وردپرس و یا طراحی سایت با پایتون نیز وجود دارند که در چندین سال اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند. ساخت سایت با php مزایای بسیاری دارد و امکانات مختلفی را برای توسعه وب سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

طراحی سایت با php چیست؟

پیش از پاسخ به سوال طراحی سایت با php چیست ابتدا بهتر است ماهیت و سازوکار php را مورد بررسی قرار دهیم. php مخفف عبارت Hypertext Preprocessor (پیش پردازنده‌های ابرمتن) است که اولین نسخه آن در سال 1994 توسعه یافت. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم php یک زبان برنامه نویسی یا اسکریپت نویسی متن باز و سمت سرور است که بخش عمده کارکرد و فعالیت آن در قسمت پردازشی و بک اند وب سایت است. یعنی php برای طراحی ظاهر سایت کاری انجام نمی‌دهد و در بخش ارائه اطلاعات مختلف به پایگاه داده‌های سایت (Database) فعالیت می‌کند.

طراحی سایت با php نیز به معنای استفاده از این زبان برنامه نویسی برای راه اندازی و ایجاد صفحات مختلف سایت است. php نیزمانند هر زبان برنامه نویسی و یا سیستم‌های مدیریت محتوا دارای برخی امکانات و قابلیت‌هایی است که با استفاده از آنها می‌توانید یک وب سایت پیشرفته راه اندازی کنید.

php شامل چه قسمت هایی می باشد؟

۱- هسته زبان

همانگونه که از اسم آن پیداست هسته زبان بر روی کدها و زبان کار می کند که در ابتدا بر روی کدها کار می شود و آن ها را ترجمه می‌کند و سپس خط به خط به اجرای کدها می‌پردازد.

۲- واسط سرویس دهنده وب

بعد از آن که کدها توسط هسته ترجمه و اجرا شد، واسط سرویس دهنده، رابطه بین php و سرویس دهنده اینترنتی را برقرار می‌کند.

۳- ماژول های تابع

کدها و ابزار هایی است که از قبل نوشته شده‌اند و بر روی نرم‌افزار php قرار گرفته است به ما کمک بسیاری در جهت کد نویسی سریع و بهتر می کند، در صورتی که نوشتن این کدها خود به تنهایی زمان بسیاری را از ما خواهد گرفت.

php در طراحی وب چه کاربردی دارد؟

php بیش‌ترین تاثیر را برای خلاصه کردن کدهای صفحات وب دارا می‌باشد. ما تابع‌ها و متدهایی را توسط این زبان در طراحی سایت تعریف می‌کنیم و در هر موقع که احساس نیاز به آن‌ها پیدا کردیم در برنامه مورد نظر از آن‌ها استفاده می‌کنیم و یا به فراخوانی آن متد یا تابع می‌پردازیم. همچنین این زبان برای اداره سیستم‌های پایگاه داده استفاده می‌شود. به وسیله این زبان می‌توان از پایگاه داده خویش به طور سودمند و بهینه استفاده کرد و از اتلاف اضافی فضای پایگاه داده جلوگیری کنیم. به طور کلی php در اسکریپت نویسی سرور یک وبسایت تمرکز دارد. به همین منظور شما می‌توانید از قابلیت‌هایی که برنامه‌های CGI انجام می‌هد بهره‌مند شوید. به طور نمونه تولید محتوا برای صفحات پویا یک وبسایت، جمع آوری فرم داده‌ها و یا دریافت و ارسال آنلاین را می‌توان در نظر گرفت.

با استفاده از این زبان شما به خروجی HTML محدود نخواهید شد. از قابلیت‌های آن می‌توان به خروجی فایل‌های pdf، تصاویر و حتی فیلم‌های فلش (به وسیله libswf و مینگ) اشاره کرد؛ همچنین شما می‌توانید به آسانی از انواع متون مانند XHTML و سایر فایل XML نیز خروجی بگیرید.

مزایای طراحی سایت با php

طراحی سایت با php دارای مزایای بسیاری است که امکانات و قابلیت‌های کاربردی متعددی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد. از مهم‌ترین مزیت طراحی وب سایت با php می‌توانیم به رایگان بودن و متن باز بودن آن اشاره کنیم که دارای انجمن پشتیبانی فعال و به روز رسانی‌های مداوم است. سایر مزایای طراحی سایت با php شامل:

سرعت بالا

سرعت بالا یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی سایت با php است که این موضوع ارتباط مستقیمی با سئو سایت دارد. زمان بارگذاری وب سایت‌های مبتنی بر php نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی بسیار بالاتر بوده و همین موضوع نیز موجب بهبود تجربه کاربران خواهد شد.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری یکی دیگر از مزایای مهم طراحی سایت با php است که به شما امکان می‌دهد تا در حین طراحی و یا پس از پایان فرآیند توسعه وب سایت بتوانید تغییرات فنی لازم را در آن اعمال کنید. بدین ترتیب در صورت بروز خطا در کدنویسی نیازی به نوشتن مجدد کدها نیست و می‌توانید کدهای فعلی خود را ویرایش کرده و از آنها برای طراحی وب سایت استفاده کنید.

امکان ادغام با پلتفرم های مختلف

پی اچ پی دارای قابلیت ادغام سریع و آسان با پلتفرم‌ها و سیستم‌ عامل‌های مختلف همچون یونیکس، سولاریس و یونیکس است و همچنین می‌تواند با سایر تکنولوژی‌های پرکاربرد همچون جاوا ترکیب شود. یعنی برای ادغام این پلتفرم‌ها با یکیگر به توسعه و راه اندازی مجدد نیازی نیست و می‌توانید به راحتی آنها را در یک سیستم راه اندازی کنید.

امنیت بالا

امنیت بالا یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای طراحی سایت با php است که با استفاده از لایه‌های امنیتی مختلفی طراحی شده و از اطلاعات وب سایت شما در مقابل حمله بدافزارها و هکرها محافظت می‌کند.

سفارشی سازی

قابلیت سفارشی سازی بودن نیز از دیگر مزایای مهم طراحی سایت با php است که با ارائه امکانات و قابلیت‌های متنوع، دست شما را برای طراحی بخش‌های مختلف سایت باز می‌گذارد. php دارای چندین کتابخانه و ابزار کاربردی است که با استفاده از آنها می‌توانید صفحات سایت را مطابق با هدف و رویکرد آن طراحی کنید که انجام این کار موجب بهبود عملکرد سایت خواهد شد.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها