اهمیت Scrolling در طراحی سایت

در طی سال های اخیر شاید متوجه شده باشید که صفحات وب سایت ها حاوی محتوای بیشتری شده اند و اسکرول صفحات آنها طولانی تر شده است. این امر بصورت اتفاقی رخ نداده است. Scrolling طولانی به یک تکنیک و یا ترند در دنیای طراحی وب تبدیل شده است. برای آنکه از اهمیت اسکرول کردن در صفحات یک وب سایت مطلع شویم ابتدا باید بدانیم اسکرولینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Scrolling چیست؟

اسکرول قابلیتی می‌باشد که برای برخی از سایت‌ها در نظر گرفته شده و در صفحه نمایش چه کامپیوتر چه تلفن همراه به نمایش گذاشته می‌شود. وقتی در اینستاگرام مشغول گشت‌وگذار هستید آیا از دکمه برگشت یا صفحه بعدی استفاده می‌کنید؟ پاسخ مسلما خیر است! امروزه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از اسکرول طولانی برای درگیری بیشتر کاربران خود در محتوا استفاده می‌کنند.
اسکرولینگ دارای افکت‌های جذابی بوده که در صورت استفاده در وب سایت، باعث درگیری بیشتر کاربر و در نتیجه بالا رفتن تعداد بازدید خواهید شد. تنها در این مورد باید نکته‌ای را در نظر داشته باشید که این افکت‌های خاص همچون اسکرول طولانی برای هر نوع وب سایتی مناسب نیستند.

اهمیت Scrolling در طراحی سایت

برای بیان اهمیت اسکرول در طراحی کردن سایت در این به بخش به بیان مزایای این تکنیک می‌پردازیم:

•    راحتی مشاهده مطالب

با توجه به کوچکی صفحه نمایش در اغلب گوشی‌های موبایل و افزایش روزافزون استفاده از اینترنت، با اسکرول کردن مطالب، کاربران به راحتی می‌توانند مطالب را مشاهده کنند. به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و حتی موتور جستجوی گوگل در قسمت تصاویر از این تکنیک بهره گرفته شده است.

•    بارگزاری اتوماتیک‌وار

با اسکرول کردن سایت، بازدیدکنندگان به راحتی می‌توانند بخش‌های مختلف سایت را ببینند و این موضوع باعث بارگزاری اتوماتیک داده‌های جدید بدون کاهش سرعت سایت می‌شود. با این کار در زمان صرفه‌جویی شده که برای سئو سایت و کاربران گزینه‌‌ی مهمی به شمار می‌رود.

•    بهینه‌سازی

این تکنیک با توجه به گوشی‌های هوشمند امروزی که اغلب دارای تاچ هستند، بسیار مناسب بوده و بهینه‌سازی این فناوری در تجربه‌ی کاربری قابل اهمیت می‌باشد، زیرا دوران ضربه زدن روی صفحه‌های کوچک گذشته است!

•    افزایش لذت وب‌گردی

کمتر کسی وجود دارد که از مشاهده تصاویر در زمان بی‌حوصلگی لذت نبرد. با گسترش استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی اهمیت Scrolling در طراحی سایت بیشتر از گذشته احساس می‌شود. تصویر در دنیای اینترنت از هزاران لغت تاثیر بیشتری داشته و برای این کار می‌توانید از اسکرول بی‌پایان استفاده کنید. با این کار کاربران نیازی به کلیک و یافتن لینک بعدی نداشته و نهایت لذت را از وب‌گردی خود می‌برند.

•    تأثیرگذاری محتوا

همان اندازه که محتوای وب سایت شما اهمیت دارد، تأثیرگذاری آن نیز دارای اهمیت می‌باشد. اگر سایت شما صفحه‌بندی بوده و برای مطالعه مطالب کاربران احتیاج به کلیک کردن داشته باشند، بسیاری از بازدیدکنندگان خود را به مرور زمان از دست خواهید داد. با استفاده از تکنیک اسکرول می‌توانید حجم زیادی از مطالب را در یک صفحه قرار دهید.

•    افزایش خلاقیت

این تکنیک علاوه بر کارایی در نمایش اطلاعات، فضای بیشتری برای خلاقیت ایجاد می‌کند. یک طراح حرفه‌ای با اسکرول می‌تواند خلاقیت توام با سرگرمی را خلق کند، به عنوان مثال استفاده از تکنولوژی پارالاکس اسکرول برای خلق طرح‌های بصری زیبا.

اهمیت Scrolling در طراحی سایت

مزایا و معایب استفاده از اسکرولینگ چیست؟

همیشه برای استفاده از هر تکنیک یا ترفندی عده ای مخالف و موافق وجود دارد که هر کدام استدلال های خاص خود را دارند و نمی توان گفت یک طرف صد در صد اشتباه و طرف مقابل کاملا درست می گوید. زیرا هر وب سایتی با هدف خاصی طراحی می شود که باید نیازهای کاربران مختلف را برطرف کند. بنابراین اینکه بخواهید از اسکرولینگ در طراحی یک سایت بهره ببرید یا خیر به هدف سایت و دیدگاه شما بستگی دارد. بطور کلی علیرغم نظرات مخالف، استفاده از Scrolling در دنیای طراحی سایت به یک ترند محبوب تبدیل شده است. اسکرول کردن نیز همچون سایر تکنیک ها مزایا و معایبی دارد که به شرح زیر می باشند:

مزایای استفاده از تکنیک اسکرول:

  • تعامل را افزایش می دهد: در حین اسکرول محتوا و المان ها مدام در حال تغییر هستند که اگر داستان گونه روایت شود، روش جالبی برای جلب توجه کاربر و در نتیجه تعامل بیشتر با وی می شود به خصوص اگر در حین اسکرول کردن شاهد یک طراحی متنوع و جذاب باشد.
  • اسکرول کردن طولانی بهتر از کلیک کردن برای خواندن ادامه محتواست: زیرا سرعت بیشتری دارد و سبب کندی تجربه کاربر نمی شود. در طراحی سایت مفهوم برتری درک زمان بر گذر زمان را نباید نادیده گرفت.
  • توجه کاربر را جلب می کند: سهولت در استفاده از این تکنیک سبب بالا رفتن تعامل و کاهش نرخ پرش در سایت می شود. این امر در سایت هایی که اسکرول بی نهایت دارند به شدت صادق است زیرا در جایی که کاربر حتی فکرش را هم نمی کند می توانید محتوای مرتبط و فوق العاده ای را در اختیارش قرار دهید.
  • طراحی ریسپانسیو (Responsive): واکنش گرا بودن یک صفحه در دستگاه های مختلف اهمیت بسیار بالایی دارد. صفحه ای که اسکرول طولانی داشته باشد در همه انواع دستگاه ها به سادگی ریسپانسیو و واکنش گرا خواهد بود.
  • حرکت را بهتر می توان کنترل کرد: تجربه کاربری همه ثابت کرده است که اسکرول کردن با ماوس و یا از طریق لمس با انگشت بسیار آسان تر از کلیک کردن یا ضربه زدن بر جاهای مختلف یک صفحه است.
  • طراحی را لذتبخش و آسان تر می کند: تنها چند کلیک ساده می تواند تعامل بیشتر کاربر را برای صفحات یا اپلیکیشن های مختلف به ارمغان آورد.

معایب استفاده از تکنیک Scrolling

  • کاربران خودرای و لجباز: فراموش نکنید که همیشه کاربرانی وجود دارند تا در مقابل هر تغییری مقاومت کنند. با این وجود آنقدر این تکنیک گسترش یافته است که تقریبا تمام کاربران بخصوص کاربران موبایل به آن عادت کرده اند.
  • تاثیر منفی بر سئو: استفاده از یک سایت تک صفحه ای تاثیر بدی بر سئو سایت دارد. در اکثر سایت های تک صفحه ای مشکل کیورد رنکینگ وجود دارد. یعنی هر صفحه تنها برای یک کلمه می تواند رتبه بگیرد! البته با ایجاد چند لندینگ پیج می توان این مشکل را برطرف کرد.
  • منحرف شدن حواس کاربر: قطع اتصال بین اسکرولینگ و محتوا می تواند سبب سردرگمی کاربر و پرت شدن حواس انها می شود.
  • مشکلات ناوبری: زمانی که اسکرول طولانی نیست امکان برگشت به محتوا یا صفحه قبل سخت است. برای رفع این مشکل می توانید یک منوی ناوبری ثابت در بالای صفحه ایجاد کنید تا در حین اسکرول در دسترس باشد.
  • سرعت سایت: بخش های محتوایی بزرگ مانند ویدیو یا تصاویر می توانند سبب افت سرعت سایت شوند بخصوص برای سایت هایی که مبتنی بر جاوا اسکریپت یا جی کوئری هستند.

برای خواندن مقالات مرتبط کلیک کنید

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها